assalamualaikum..kpd para readers skalian..

Tuesday 11 October 2011

PEPERANGAN BADAR :-

Punca peperangan : sekatan ekonomi dan rampasan harta milik org islam di `                                           Mekah .
            Pada Jamadil awal dan Jamadil akhir 623 masihi  bersamaan dgn November dan December  623 masihi , pedangang Quraisy iaitu Abu Sufian dan 40 pengawal pergi ke Syam dengan membawa harta kekyaan milik mereka utk berniaga . Dengan kesempatan yg ada , Baginda s.a.w mengambil kesempatan tersebut utk membuat sekatan trhadap mereka utk melumpuhkan ekonomi mereka kerne harta2 yg mreka bawa itu adelah sebahagian dri harta rampasan hak milik penduduk islam di mekah . Baginda s.a.w membuat sekatan tersebut  di Zil Usairah . Tapi , tidak Berjaya kerne mreka telah melepasi kawasan tersebut .
            Langkah kedua , Baginda s.a.w mengambil kesempatan utk kali yg kedua ketika pedagang tersebut dalam perjalanan pulang . Baginda mengutuskn Talhah bin Ubaidillah dan Said bin Zaid utk mngekori mereka . Apabila sudah tahu lokasi dan kedudukan , Baginda s.a.w menyediakn tentera seramai 313,314 atau 317 dab 82 , 83 atau 86 org . Mereka bergerak ke Syam tanpa kelengkapan , 2 ekor kuda dan 70 ekor unta.
            Ketika itu , Abu Sufian sedang berhati –hati , takut ade serangan , kerne beliau mngetahui bhwa Baginda s.a.w menghantar tenteranya utk berhadapn dgnnya . Abu Sufian pun mngupah DamDam bin Amru utk minta org Quraisy jejaki Rasulullah dan tentera-tentera Baginda s.a.w dan mereka mnyediakn 1300 org tentera Quraisy Mekah , 100 ekor kuda dan 600 pejuang baju besi .
            Di pertengahan jalan ( Al-Juhfah ) , Abu Sufian mendapat surat dari pihak Quraisy , supaya tidak perlu bimbang krne tidak ada apa-apa yg akn berlaku. Tetapi , Abu Jahal maseh ingin meneruskan perjalan mereka ke Badar utk berpesta , tapi ada stengah dari mereka yg bersetuju, danade setagah dari mereka iaitu Bani Zuhrah yg tidak bersetuju lalu pulang semula ke Mekah.
            Baginda s.a.w mengetahui tentera Musyrikin akn dating ke Badar,lalu Baginda s.a.w mengadakn perbincngan bersme tentera- tenteranya, krne  terdapat situasi yg merbahaya bagi pihak islam dan akhirnya mereka bersetuju utk berperang ! Baginda s.a.w pun menyusun strategi, meletakkan tentera-tenteranya ke tempat yg strategi .
           
Peperangan bermula dengan beradu tenaga diantara kedua dua pihak  . Tentera islam terdiri dripada : Ubaidillah bin Al-harith , Hamzah dan Ali bin Abi Talib . Manakala , tentera kufar terdiri daripada : Utban bin Rabi’ah, Shaybah bin Rabi’ah dan Walid bin Utbah . Ubaidillah bin Al-harith telah bunuh Utban bin Rabi’ah , Hamzah telah  Shaybah bin Rabi’ah dan Ali bin Abi Talih telah bunuh Walib bin Utban. Ketiga-tiga orh kenamaan di kalangan tentera kufar telah berjaye di bunuh oleh  ketiga – tiga tentera islam tadi . Akibat pembunuhan terjadi , tentera kufar merasa marah tehadap tentera Islam dan mereka pun memulakna pertempuran atau peperangan yg dasyat !
            Ketika tentera kufar memulakan peperangan, tentera Islam maseh bertahan tapi akhirnya dikeluargakn jua arahan utk membalas serangan pihak lawan dan ketika itu juga tentera kufar semakin lemah disebabkan mereka telah menggunakan segala tenaga pada permulaan peperangan. Ketika peperangan berlaku , Allah menurunkan para Malaikat utk membantu tentera islam mengalahkn tentera kufar dan dapat menyaksikan kepala tentera kufar dipancung tanpa pedang , ditusuk tanpa pedang dan tentera kufar mendapat kekalahan yg teruk .
            Akhirnya , tentera kufar kalah . Abu Jahal dibentengi oleh org ramai dan telah di bunuh oleh dua org kanak-kanak iaitu : Muaz bin Amru dan Muawwidh bin Afra. Selepas mereka bunuh Abu Jahal , dapati tangan Muaz bin Amru terputus dan Muawwidh bin Afra syahid. Tetapi ketika itu Abu jahal maseh nyawa-nyawa ikan , dan Abdullah bin Mas’ud telah memancung leher Abu Jahal dan tamatlah riwayatnya .
            Tamatlah peperangan Badar ini . Selepas itu , penduduk kafir di Mekah mengalami kerugian yg teruk , tentera kufar terbunuh 70 org dan kebanyakkannya dari org-org yg kenamaan dan 70 org telah di tawan. Manakala tentera Islam 6 org muhajirin dan 8 org Ansar telah terkorban , syahid .

Ringkasan dari kisah perang badar iaitu peperangan yg pertama Rasulullah sertai ! dan kisahnya dari buku terbitan ikhwah pelajar Al-Azhar dari bukunya MENITI EMBUN KASIH . kita jumpa lagi di kisah yg akn datang iaitu PEPERANGAN UHUD

No comments:

Post a Comment

selalu de dlm hati!!

ALLAH

NABI MUHAMMAD S.A.W

ABAH SARA

IBU SARAH

ZATIEY

DIRI SYE SENDIRI

SYERAH

UMAR

FOLLOWERS SYE..

BAKAL ZAUJ SYE